UWAGA UCZNIOWIE KLAS 4 - 8
Zapraszamy do udziału w konkursie na
PRZEDMIOTOWĄ POMOC DYDAKTYCZNĄ.
Tutaj znajdziecie Regulamin Konkursu.
Lista propozycji pomocy dydaktycznych do konkursu
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU
nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
|
KONKURSY GEOGRAFICZNE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Klasa |
Tytuł konkursu |
Data |
|
7, 8 |
Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy - etap I szkolny |
19 Październik |
godzina 8.00, sala 21 |
7, 8 |
Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy - etap II rejonowy |
23 Listopad |
godzina 11.00 biblioteka szkolna |
5 |
Palcem po mapie – Europa |
16 Styczeń |
godzina 14.25 sala 21 |
5 |
Kraje afrykańskie (ze stolicami i flagami) |
26 Marzec |
godzina 14.25 sala 21 |
|
Przez morza i oceany - Ocean Atlanrtycki i Ocean Arktyczny |
23 Kwiecień |
godzina 14.25 sala 21 |
5 |
Mistrz geografii klas piątych |
Maj |
|
6 |
Palcem po mapie – Afryka |
16 Styczeń |
godzina 14.25 sala 21 |
6 |
Kraje afrykanskie (ze stolicami i flagami) |
26 Marzec |
godzina 14.25 sala 21 |
6 |
Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki |
23 Kwiecień |
godzina 14.25 sala 21 |
6 |
Mistrz geografii klas szóstych |
Maj |
|
7 |
Palcem po mapie - Azja |
16 Styczeń |
godzina 14.25 sala 21 |
7 |
Kraje afrykańskie (ze stolicami i flagami) |
26 Marzec |
godzina 14.25 sala 21 |
7 |
Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki |
23 Kwiecień |
godzina 14.25 sala 21 |
7 |
Znam mapę Polski |
Maj |
|
8 |
Kraje świata (ze stolicami) |
16 Styczeń |
godzina 14.25 sala 21 |
8 |
Kraje afrykańskie |
26 Marzec |
godzina 14.25 sala 21 |
8 |
Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki |
23 Kwiecień |
godzina 14.25 sala 21 |
8 |
Znam mapę fizyczną świata |
Maj |
|
Regulamin i zakres materiału do poszczególnych konkursów znajdziecie TUTAJ
ZAPRASZAM DO UDZIAŁU
FERIE 2023
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚNIEGU
źródło: Gify.net
15 stycznia to Światowy Dzień Śniegu. Święto ma za zadanie zachęcić młodych do uprawiania sportów zimowych, znaleźć nowych miłośników jazdy na nartach i snowboardu, ma zbliżyć do siebie przedstawicieli różnych dziedzin. Zima kojarzy nam się ze śniegiem. Miłośnicy sportów zimowych i dzieci żądne lepienia bałwana czekają na niego z utęsknieniem, w przeciwieństwie do służb zajmujących się odśnieżaniem dróg.
Co to jest śnieg?
Śnieg – to opad atmosferyczny zbudowany z kryształków lodu, przyjmujących przeważnie kształt sześcioramiennych gwiazdek, które po połączeniu ze sobą tworzą tzw. płatki śniegu, którepowstają poprzez krystalizację pary wodnej wysoko w chmurach. Każda ze śnieżynek ma nieco inny kształt – płatki śniegu obserwowane pod mikroskopem różnią się od siebie, choć wszystkie posiadają sześć niemal identycznych, symetrycznych ramion. Śnieg po zgromadzeniu się na ziemi tworzy pokrywę śnieżną o porowatej strukturze.
Dla naszego klimatu umiarkowanego, opady śniegu powinny być zimą czymś naturalnym i spodziewanym.
Właśnie ze względu na sezonowość tych opadów, w języku polskim nie ma zbyt wiele określeń na śnieg. Puch, gips, szreń, lodoszreń, firn, lód – to tylko kilka naszych określeń. Co innego u ludów zamieszkujących daleką północ, których życie jest nieodłącznie związane z białym i mroźnym krajobrazem. W językach należących zarówno do rodziny eskimo-aleuckich, jak i w językach lapońskich, liczba słów związanych ze śniegiem oraz lodem jest znacznie większa.
Rodzaje opadów śnieżnych
*Śnieżyca– duże opady śniegu, na skutek których widoczność spada poniżej 200m.
*Zawieja– jest to śnieżyca, podczas której występuje silny porywisty wiatr.
*Zamieć śnieżna– jest to śnieżyca połączona z silnym wiatrem podnoszącym zalegający śnieg na ziemi; skutkiem tego występuje bardzo niska widoczność.
*Śnieg ziarnisty– jest to nieprzejrzysty, bardzo mały odłamek lodu, którego średnica nie przekracza 1 mm.
*Krupa śnieżna– jest to zjawisko obejmujące opady śniegowych kuleczek, których rozmiar wynosi od 1 mm do 15 mm.
*Grad – jest to opad z reguły stworzony z małych bryłek lodu, które posiadają średnicę powyżej 15 mm; kulki lodu nierzadko sklejają się pomiędzy sobą. Rekordowy rozmiar gradu miał miejsce w Indiach, w stanie Maharasztra, który spadł 3 października 2010 roku. Podczas tego opadu występowały gradziny o średnicy rzędu 61 cm, lecz największa, jaką wtedy udało się zaobserwować, mierzyła 156 cm i ważyła 50 kilogramów.
Wieczny śnieg znajdziemy w różnych zakątkach świata na wysokości:
Góry Skandynawskie – 800 m n.p.m.
Kaukaz (od strony zachodniej) – 2700 m n.p.m.
Kaukaz (od strony wschodniej) – 3900 m n.p.m.
Karakorum – 5000-5700 m n.p.m.
Himalaje (część północna) – 5000-5500 m n.p.m.
Kilimandżaro – 5300-5800 m n.p.m.
Granica wiecznego śniegu w Tatrach określona została na wysokości ok. 2000 m n.p.m., jednak w rzeczywistości nie obserwujemy na wyższych szczytach utrzymującej się pokrywy śnieżnej przez cały rok.
Granica wiecznego śniegu nie wszędzie jest taka sama. Co więcej, ulega przesunięciom w obrębie tego samego łańcucha górskiego. Na różnych szerokościach geograficznych uzależniona jest od takich czynników jak: rzeźba terenu, nachylenie i ekspozycja stoku, warunki pogodowe czy ilość opadów atmosferycznych.
Najgrubszą śnieżną powłokę na świecie ma obecnie Chamonix-Mont-Blanc. Serwis Skiinfo podaje, że grubość białej pokrywy wynosi tam aż 4 metry!
*** Ciekawostki ***
*Lodowce oraz wieczne śniegi zajmują około 10,5 % powierzchni lądów.
*Około 98% Antarktydy jest pokryta przez polarną czapę lodową.
*Śnieg tworzy się tylko wtedy, gdy powietrze ma pewną ilość zanieczyszczeń. Tylko poprzez tak zwane jądra krystalizacyjne wznosząca się para wodna zmienia swój stan skupienia.
*Powietrze zawarte w śniegu tłumi hałas.
* Największy płatek śniegu, jaki kiedykolwiek zaobserwowano, miał średnicę 38 cm i spadł w 1887 roku w Montanie, w USA. Dla porównania: zwykłe płatki śniegu mają średnicę około 5 milimetrów.
2023 TO ROK MARSA
Jest czwartą planetą od Słońca i drugą najmniejszą planetą w układzie słonecznym. Nazwany po rzymskim bogu wojny, często określany jako „Czerwona Planeta" ze względu na swój czerwonawy wygląd. Jest planetą o cienkiej atmosferze składającej się głównie z dwutlenku węgla. Ma połowę średnicy Ziemi i taką samą ilość suchego lądu. Podobnie jak Ziemia, Mars ma pory roku, polarne czapy lodowe, wulkany, kaniony i pogodę, ale jego atmosfera jest zbyt cienka, aby woda płynna długo istniała na jego powierzchni.
Temperatura na Marsie waha się od +55 stopni Celsjusza w lecie do nawet -130 stopni zimą. Zachodzące Słońce ma tutaj kolor niebieski.
Można tam znaleźć tereny górzyste, równiny, doliny, a także kaniony. Na Czerwonej Planecie wznosi się góra o nazwie Olympus Mons, która ma 21 229 metrów ponad średnią powierzchnię planety, a gdybyśmy mierzyli od jej podstawy, to wysokość wynosi od 25 do 27 km ponad otoczenie. Góra ta jest również bardzo duża powierzchniowo, u podstawy ma średnicę 624 km, czyli zajęłaby prawie cały obszar Polski. Olympus Mons jest najwyższą górą w całym Układzie Słonecznym!
Jest to planeta dla tych, którzy dbają o linię, bo na Marsie ważyliby trzy razy mniej (jeśli ktoś waży 50 kg, to na Marsie będzie to niecałe 19 kg,
Doba marsjańska i ziemska są podobne. Trochę gorzej byłoby z długością pór roku, które na Marsie występują, ale są dłuższe. Cały okres obiegu planety wokół Słońca wynosi 687 dni ziemskich, czyli blisko dwa lata ziemskie (1,88 roku).
Czy w przyszłości ziemianie zasiedlą Marsa? W NASA powstają prognozy, że za 200 lat mieszkańcy Ziemi założą na Czerwonej Planecie swoje kolonie. Podstawą takich prognoz jest fakt, że Mars jest naszym sąsiadem i posiada najbardziej zbliżone do naszych warunki klimatyczne.
Zdjęcie Marsa zrobione przez sondę Viking 1
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:
Mars_Valles_Marineris.jpeg#/media/Plik:Mars_Valles_Marineris.jpeg
Porównanie wielkości Ziemi i Marsa
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars_Earth_Comparison.png#/media/Plik:Mars_Earth_Comparison.png
MÓJ BILET NA MARSA
Drodzy uczniowie, zachęcam Was do wzięcia udziału w projekcie "Send Your Name to Mars" organizowanym przez Narodową Agencję Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA.
Ja już to zrobiłam.
A TY, JESTEŚ GOTOWY DO LOTU?
Zawsze marzyłeś o podróży w kosmos? Oto twoja szansa (w pewnym sensie).
Twoje imię poleci na przyszłą misję na Marsa. Jak to zrobić? Zarejestruj się na stronie:
https://mars.nasa.gov/participate/send-your-name/future i odbierz kartę pokładową.
Ostatnia taka okazja była w marcu 2020 roku.
26 marca na łaziku Perseverance Mars w Centrum Kosmicznym Kennedy'ego na Florydzie w lewym górnym rogu tabliczki zostały zamieszczone trzy chipy wielkości paznokcia zawierające nazwiska 10 932 295 osób, które wzięły udział w projekcie "Send Your Name to Mars". Zostały one indywidualnie naniesione na chipy za pomocą wiązki elektronów, wraz z esejami 155 finalistów konkursu NASA "Name the Rover". Łazik Perseverance bezpiecznie wylądował na powierzchni Marsa, wewnątrz krateru Jezero, 18 lutego 2021 r.
źródło: NASA/JPL-Caltech, https://mars.nasa.gov/resources/24877/send-your-name-placard-attached-to-perseverance/
Życzenia bożonarodzeniowe
DRODZY UCZNIOWIE
Niech Święta będą czasem ciepła i spokoju,
niech życzenia się spełniają,
a postanowienia zmieniają życie.
Niech świąteczny czar trwa jak najdłużej
i niech każdy z Was zawsze nosi w sercu świąteczną
moc - moc spełnionych marzeń.
WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO
13 grudnia 2022r. odbył się szkolny konkurs geograficzny z cyklu "Palcem po mapie". Tym razem uczestnicy konkursu musieli wykazać się wiedzą z zakresu podziału politycznego Azji, wskazać stolice państw oraz rozpoznać ich flagi. Poziom wiedzy był bardzo wyrównany, a o zajętym miejscu decydowały szczegóły.
Oto wyniki:
I miejsce: Amelia S. (8d) oraz Laura B. (8d)
II miejsce: Michał R. (8b)
III miejsce: Piotr B. (8c)
Wszystkim uczestnikom gratuluję wysokich wyników i zachęcam do udziału w kolejnych konkursach.
Małgorzata Śliwka
DZIEŃ ROTACJI ZIEMI
8 stycznia doceniamy fenomen obrotu Ziemi wokół własnej osi. Właśnie tego dnia przypada Dzień Rotacji Ziemi, zwraca uwagę na astrofizyczne mechanizmy funkcjonowania naszej planety. Każdy z nas powinien znać chociaż podstawy astrofizyki i mieć świadomość jak Ziemia porusza się względem Księżyca oraz innych planet. Najlepiej znaną konsekwencją ruchu obrotowego Ziemi jest następstwo dnia i nocy. W trakcie każdego obrotu Ziemi wokół własnej osi, w tym samym momencie część powierzchni naszej planety zwrócona jest ku Słońcu – wówczas na tym obszarze panuje dzień. Inna część jest w tej samej chwili odwrócona od Słońca – wówczas na tym obszarze panuje noc.
Leon Foucault, francuski fizyk, który w 1851 roku zaprezentował swoje słynne wahadło, reprezentujące drogę rotacji Ziemi. Zmieniając płaszczyznę wahania, dowodziło ono wirowania Ziemi wokół własnej osi. Wahadła Facaulta są eksponowane w muzeach na całym świecie. W Polsce najdłuższe wahadło znajduje się w krakowskim Kościele Piotra i Pawła. Demonstracje odbywają się w każdy czwartek.
Konsekwencje ruchu obrotowego Ziemi:
Wynikające bezpośrednio z ruchu:
* pozorny ruch gwiazd po sklepieniu niebieskim,
* zamiana dni i nocy i związana z tym rachuba oraz możliwość pomiaru czasu,
* obrót płaszczyzny wahań wahadła Foucaulta.
Wynikające z siły odśrodkowej:
* spłaszczenie Ziemi na biegunach, które wynosi ok. 21 km,
* zmniejszenie siły ciążenia na równiku.
Wynikające z siły Coriolisa:
* odchylenie kierunku poruszania się ciał (w prawo na półkuli północnej i w lewo na półkuli południowej),
* odchylenie ciał swobodnie spadających na wschód,
* wirowanie mas powietrza wokół niżów i wyżów barycznych oraz strefy stałych wiatrów (pasatów).
!!! CIEKAWOSTKI !!!
* Rzeczywisty czas obrotu Ziemi wokół własnej osi to 23 h 56 min 4 s.
* Na równiku prędkość liniowa wywołana obrotem Ziemi wynosi około 1674 km/h, zmniejsza się ona w miarę oddalania się od równika i na biegunach wynosi 0 km/godz.
* W dniach 23.03 i 23.09 na całej Ziemi dzień jest równy nocy. Zjawisko to nazywane jest równonocą wiosenną (23.03) lub jesienną (23.09).
* Kierunek obrotu Ziemi: z zachodu na wschód.
* Gwiazdy na niebie nie pojawiają się tylko w nocy. Są one tam przez całą dobę, ale przez intensywne światło słoneczne nie są widoczne.
* W okolicach biegunów znajdują się obszary, na których przez pewien czas Słońce w ogóle nie wschodzi, czyli panuje tam noc polarna. Później z kolei Słońce przez pewien czas nie zachodzi. Okres taki to dzień polarny. Na kołach podbiegunowych noc polarna i dzień polarny trwają 24 godziny, na samych biegunach – 6 miesięcy.
Się kręci!
Autorstwa Zaqwerdx - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17306152
ŚWIATOWY DZIEŃ GLEBY
ŚWIATOWY DZIEŃ GLEBY
5 grudnia przypada Światowy Dzień Gleby. Tegoroczne hasło to:
Powstrzymać zasolenie gleb, zwiększyć produkcyjność gleb.
W 2013 roku podczas 68. posiedzenia plenarnego Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję ustanawiającą 5 grudnia Światowym Dniem Gleby. Jest to dzień szczególny, w którym rządy, organizacje rządowe, społeczności poszczególnych krajów oraz każdy z nas powinien zastanowić się nad świadomym zaangażowaniem się w poprawę stanu gleb.
Pamiętajmy, że jakość i stan gleby ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, prawidłowego funkcjonowania ekosystemów oraz dobrobytu człowieka. Gleba jest zasobem nieodnawialnym, a przyszłość ludzkości w bardzo dużym stopniu zależy od stanu gleb. Dlatego naszym obowiązkiem i powinnością w stosunku do przyszłych pokoleń jest utrzymywanie jak najlepszych „relacji człowieka z glebą".
,,Z glebą łączy nas wszystko. Żyjemy dla niej i z niej"
Sławomir Miklaszewski
Funkcje gleby to korzyści, jakie dostarcza człowiekowi i innym organizmom żywym.
Oto jej główne funkcje wg FAO - (ang. Food and Agriculture Organization of the United Nations) Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa
1. Dostarczanie żywności, włókien i paliw.
2. Sekwestracja dwutlenku węgla.
3. Regulacja klimatu.
4. Oczyszczanie wody oraz redukowanie zanieczyszczeń.
5. Obieg pierwiastków, składników pokarmowych.
6. Siedlisko (środowisko) życia organizmów żywych.
7. Źródło farmaceutyków i zasobów genowych.
8. Fundament pod budowle, budynki, drogi itp.
9. Dostarczanie materiałów konstrukcyjnych, budowlanych.
10. Dziedzictwo kulturowe, historyczne (archeologia).
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) informuje, że:
- gleba stanowi żywy zasób środowiska przyrodniczego, w którym znajduje się ponad 25% różnorodności biologicznej naszej planety,
- aż 90% organizmów żywych żyje lub spędziło część swojego cyklu życiowego w glebie, z czego znamy tylko 1% różnorodności tego ukrytego świata,
- organizmy glebowe pracują w skoordynowanym wysiłku 365 dni w roku, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, aby podtrzymać życie na Ziemi,
- różnorodność biologiczna jest podstawowym składnikiem zdrowia gleby, a zdrowe gleby są urodzajne i zapewniają dostateczną ilość żywności, ponieważ 95% naszej żywności pochodzi z gleby,
- organizmy glebowe uczestniczą w magazynowaniu węgla i ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych z gleby,
- różnorodność biologiczna, poprzez rozkład zanieczyszczeń, przyczynia się do rekultywacji gleb zanieczyszczonych,
- gleby to ogromne, żywotne apteki, ponieważ prawie wszystkie antybiotyki, które zażywamy, aby zwalczać infekcje, zostały wyprodukowane przy użyciu mikroorganizmów glebowych.
- gleba jest jednym z najważniejszych komponentów naturalnych ekosystemów lądowych,
- stwarza warunki dla rozwoju roślin, pełni funkcję regulatora gospodarki wodnej w krajobrazie, uczestniczy w obiegu materii i przepływie energii w ekosystemie,
- gleba jest filtrem dla środowiska,
- zatrzymuje i transformuje zanieczyszczenia naturalne i antropogeniczne,
- gleba jest zasobem nieodnawialnym, raz zniszczona, nie odnowi się samoczynnie w przeciągu jednego lub nawet kilku pokoleń.
Ciekawe....
1. 25% typowej gleby zajmuje woda, 25% gazy, 45% substancje mineralne i 5% materia organiczna.
2. W jednym gramie gleby może być nawet 5000 różnych bakterii.
3. 10% dwutlenku węgla na ziemi zmagazynowane jest w glebie.
4. Potrzeba ponad 500 lat, aby uformował się 1 cm warstwy wierzchniej gleby.
5. W glebie żyje 1/4 wszystkich organizmów na Ziemi.
Degradacja gleb
Przyczyn degradacji gleb jest wiele i często nakładają się na siebie.
WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO
OTO WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO DLA KLAS 5-6
"PALCEM PO MAPIE - AFRYKA"
I miejsce - Oliwier Z. klasa 6c
II miejsce - Jakub M. klasa 5d
III miejsce - Zofia L. klasa 6a
Gratuluję zwycięzcom i wszystkim uczestnikom oraz zapraszam do udziału w kolejnych konkursach.
Małgorzata Śliwka