UWAGA UCZNIOWIE KLAS  4 - 8

 

 

Zapraszamy do udziału w konkursie na

 

 

PRZEDMIOTOWĄ POMOC DYDAKTYCZNĄ.

 

 

 Tutaj znajdziecie Regulamin Konkursu. 

 

 Lista propozycji pomocy dydaktycznych do konkursu

 

 

 ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU

 

nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych

 

 

 KONKURSY GEOGRAFICZNE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

Klasa

Tytuł konkursu

Data

 

7, 8

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy - etap I szkolny

19 Październik

godzina 8.00, sala 21

 7, 8 

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy - etap II rejonowy

23 Listopad

godzina 11.00

biblioteka szkolna

5

Palcem po mapie – Europa

16 Styczeń

godzina 14.25

sala 21

5

Kraje afrykańskie (ze stolicami i flagami)

26 Marzec

 godzina 14.25

 sala 21

 

Przez morza i oceany - Ocean Atlanrtycki i Ocean Arktyczny

23 Kwiecień

 godzina 14.25

 sala 21 

5

Mistrz geografii klas piątych

Maj

 

6

Palcem po mapie – Afryka

16 Styczeń

 godzina 14.25

 sala 21

6

Kraje afrykanskie (ze stolicami i flagami)

26 Marzec

 godzina 14.25

 sala 21

6

Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki
i Ocean Arktyczny 

23 Kwiecień

 godzina 14.25

 sala 21

6

Mistrz geografii klas szóstych

Maj

 

7

Palcem po mapie - Azja

16 Styczeń

 godzina 14.25

 sala 21

 7 

Kraje afrykańskie (ze stolicami i flagami)

26 Marzec

 godzina 14.25

 sala 21

7

Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki
i Ocean Arktyczny

23 Kwiecień

 godzina 14.25

 sala 21

7

Znam mapę Polski

Maj

 

8

 Kraje świata (ze stolicami)

 16 Styczeń

 godzina 14.25

 sala 21

8

 Kraje afrykańskie

 26 Marzec

 godzina 14.25

 sala 21

8

 Przez morza i oceany - Ocean Atlantycki
i Ocean Arktyczny

 23 Kwiecień

 godzina 14.25

 sala 21

8

 Znam mapę fizyczną świata

 Maj

 

Regulamin i zakres materiału do poszczególnych konkursów znajdziecie TUTAJ

ZAPRASZAM DO UDZIAŁU

 

FERIE 2023

 

 

ŚWIATOWY DZIEŃ ŚNIEGU

snieg-ruchomy-obrazek-0065

źródło: Gify.net 

15 stycznia to Światowy Dzień Śniegu. Święto ma za zadanie zachęcić młodych do uprawiania sportów zimowych, znaleźć nowych miłośników jazdy na nartach i snowboardu, ma zbliżyć do siebie przedstawicieli różnych dziedzin. Zima kojarzy nam się ze śniegiem. Miłośnicy sportów zimowych i dzieci żądne lepienia bałwana czekają na niego z utęsknieniem, w przeciwieństwie do służb zajmujących się odśnieżaniem dróg.

Co to jest śnieg?

Śnieg – to opad atmosferyczny zbudowany z kryształków lodu, przyjmujących przeważnie kształt sześcioramiennych gwiazdek, które po połączeniu ze sobą tworzą tzw. płatki śniegu, którepowstają poprzez krystalizację pary wodnej wysoko w chmurach. Każda ze śnieżynek ma nieco inny kształt – płatki śniegu obserwowane pod mikroskopem różnią się od siebie, choć wszystkie posiadają sześć niemal identycznych, symetrycznych ramion. Śnieg po zgromadzeniu się na ziemi tworzy pokrywę śnieżną o porowatej strukturze.

Dla naszego klimatu umiarkowanego, opady śniegu powinny być zimą czymś naturalnym i spodziewanym.

Właśnie ze względu na sezonowość tych opadów, w języku polskim nie ma zbyt wiele określeń na śnieg. Puch, gips, szreń, lodoszreń, firn, lód – to tylko kilka naszych określeń. Co innego u ludów zamieszkujących daleką północ, których życie jest nieodłącznie związane z białym i mroźnym krajobrazem. W językach należących zarówno do rodziny eskimo-aleuckich, jak i w językach lapońskich, liczba słów związanych ze śniegiem oraz lodem jest znacznie większa.

Rodzaje opadów śnieżnych

*Śnieżyca– duże opady śniegu, na skutek których widoczność spada poniżej 200m.

*Zawieja– jest to śnieżyca, podczas której występuje silny porywisty wiatr.

*Zamieć śnieżna– jest to śnieżyca połączona z silnym wiatrem podnoszącym zalegający śnieg na ziemi; skutkiem tego występuje bardzo niska widoczność.

*Śnieg ziarnisty– jest to nieprzejrzysty, bardzo mały odłamek lodu, którego średnica nie przekracza 1 mm.

*Krupa śnieżna– jest to zjawisko obejmujące opady śniegowych kuleczek, których rozmiar wynosi od 1 mm do 15 mm.

*Grad – jest to opad z reguły stworzony z małych bryłek lodu, które posiadają średnicę powyżej 15 mm; kulki lodu nierzadko sklejają się pomiędzy sobą. Rekordowy rozmiar gradu miał miejsce w Indiach, w stanie Maharasztra, który spadł 3 października 2010 roku. Podczas tego opadu występowały gradziny o średnicy rzędu 61 cm, lecz największa, jaką wtedy udało się zaobserwować, mierzyła 156 cm i ważyła 50 kilogramów.

Wieczny śnieg znajdziemy w różnych zakątkach świata na wysokości:

Góry Skandynawskie – 800 m n.p.m.

Kaukaz (od strony zachodniej) – 2700 m n.p.m.

Kaukaz (od strony wschodniej) – 3900 m n.p.m.

Karakorum – 5000-5700 m n.p.m.

Himalaje (część północna) – 5000-5500 m n.p.m.

Kilimandżaro – 5300-5800 m n.p.m.

Granica wiecznego śniegu w Tatrach określona została na wysokości ok. 2000 m n.p.m., jednak w rzeczywistości nie obserwujemy na wyższych szczytach utrzymującej się pokrywy śnieżnej przez cały rok.

Granica wiecznego śniegu nie wszędzie jest taka sama. Co więcej, ulega przesunięciom w obrębie tego samego łańcucha górskiego. Na różnych szerokościach geograficznych uzależniona jest od takich czynników jak: rzeźba terenu, nachylenie i ekspozycja stoku, warunki pogodowe czy ilość opadów atmosferycznych.

Najgrubszą śnieżną powłokę na świecie ma obecnie Chamonix-Mont-Blanc. Serwis Skiinfo podaje, że grubość białej pokrywy wynosi tam aż 4 metry!

*** Ciekawostki ***

*Lodowce oraz wieczne śniegi zajmują około 10,5 % powierzchni lądów.

*Około 98% Antarktydy jest pokryta przez polarną czapę lodową.

*Śnieg tworzy się tylko wtedy, gdy powietrze ma pewną ilość zanieczyszczeń. Tylko poprzez tak zwane jądra krystalizacyjne wznosząca się para wodna zmienia swój stan skupienia.

*Powietrze zawarte w śniegu tłumi hałas.

* Największy płatek śniegu, jaki kiedykolwiek zaobserwowano, miał średnicę 38 cm i spadł w 1887 roku w Montanie, w USA. Dla porównania: zwykłe płatki śniegu mają średnicę około 5 milimetrów.

snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037
snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037snieg-ruchomy-obrazek-0037  
   

 

 

 

2023 TO ROK MARSA

 
  MARS - Model Źródło: NASA 
 
 Mars jest fascynującą planetą o wielu tajemnicach.

Jest czwartą planetą od Słońca i drugą najmniejszą planetą w układzie słonecznym. Nazwany po rzymskim bogu wojny, często określany jako „Czerwona Planeta" ze względu na swój czerwonawy wygląd. Jest planetą o cienkiej atmosferze składającej się głównie z dwutlenku węgla. Ma połowę średnicy Ziemi i taką samą ilość suchego lądu. Podobnie jak Ziemia, Mars ma pory roku, polarne czapy lodowe, wulkany, kaniony i pogodę, ale jego atmosfera jest zbyt cienka, aby woda płynna długo istniała na jego powierzchni.

Temperatura na Marsie waha się od +55 stopni Celsjusza w lecie do nawet -130 stopni zimą. Zachodzące Słońce ma tutaj kolor niebieski.
Można tam znaleźć tereny górzyste, równiny, doliny, a także kaniony. Na Czerwonej Planecie wznosi się góra o nazwie Olympus Mons, która ma 21 229 metrów ponad średnią powierzchnię planety, a gdybyśmy mierzyli od jej podstawy, to wysokość wynosi od 25 do 27 km ponad otoczenie. Góra ta jest również bardzo duża powierzchniowo, u podstawy ma średnicę 624 km, czyli zajęłaby prawie cały obszar Polski. Olympus Mons jest najwyższą górą w całym Układzie Słonecznym!

 Jest to planeta dla tych, którzy dbają o linię, bo na Marsie ważyliby trzy razy mniej (jeśli ktoś waży 50 kg, to na Marsie będzie to niecałe 19 kg,

 Doba marsjańska i ziemska są podobne. Trochę gorzej byłoby z długością pór roku, które na Marsie występują, ale są dłuższe. Cały okres obiegu planety wokół Słońca wynosi 687 dni ziemskich, czyli blisko dwa lata ziemskie (1,88 roku).

 Czy w przyszłości ziemianie zasiedlą Marsa? W NASA powstają prognozy, że za 200 lat mieszkańcy Ziemi założą na Czerwonej Planecie swoje kolonie. Podstawą takich prognoz jest fakt, że Mars jest naszym sąsiadem i posiada najbardziej zbliżone do naszych warunki klimatyczne.

Zdjęcie Marsa zrobione przez sondę Viking 1

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:
Mars_Valles_Marineris.jpeg#/media/Plik:Mars_Valles_Marineris.jpeg

 

Porównanie wielkości Ziemi i Marsa

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars_Earth_Comparison.png#/media/Plik:Mars_Earth_Comparison.png

 

 

MÓJ BILET NA MARSA

Drodzy uczniowie, zachęcam Was do wzięcia udziału w projekcie "Send Your Name to Mars" organizowanym przez Narodową Agencję Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA.

 Ja już to zrobiłam. 

  

 A TY, JESTEŚ GOTOWY DO LOTU? 

Zawsze marzyłeś o podróży w kosmos? Oto twoja szansa (w pewnym sensie).

Twoje imię poleci na przyszłą misję na Marsa. Jak to zrobić? Zarejestruj się na stronie:

https://mars.nasa.gov/participate/send-your-name/future i odbierz kartę pokładową. 

 

Ostatnia taka okazja była w marcu 2020 roku.

26 marca na łaziku Perseverance Mars w Centrum Kosmicznym Kennedy'ego na Florydzie w lewym górnym rogu tabliczki zostały zamieszczone trzy chipy wielkości paznokcia zawierające nazwiska 10 932 295 osób, które wzięły udział w projekcie "Send Your Name to Mars". Zostały one indywidualnie naniesione na chipy za pomocą wiązki elektronów, wraz z esejami 155 finalistów konkursu NASA "Name the Rover". Łazik Perseverance bezpiecznie wylądował na powierzchni Marsa, wewnątrz krateru Jezero, 18 lutego 2021 r.

 źródło: NASA/JPL-Caltech, https://mars.nasa.gov/resources/24877/send-your-name-placard-attached-to-perseverance/ 

 

Życzenia bożonarodzeniowe

 

DRODZY UCZNIOWIE

Niech Święta będą czasem ciepła i spokoju,
niech życzenia się spełniają,
a postanowienia zmieniają życie. 

Niech świąteczny czar trwa jak najdłużej
i niech każdy z Was zawsze nosi w sercu świąteczną
moc - moc spełnionych marzeń.

 

 

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO

13 grudnia 2022r. odbył się szkolny konkurs geograficzny z cyklu "Palcem po mapie". Tym razem uczestnicy konkursu musieli wykazać się wiedzą z zakresu podziału politycznego Azji, wskazać stolice państw oraz rozpoznać ich flagi. Poziom wiedzy był bardzo wyrównany, a o zajętym miejscu decydowały szczegóły.
Oto wyniki:

I miejsce: Amelia S. (8d) oraz Laura B. (8d)
II miejsce: Michał R. (8b)
III miejsce: Piotr B. (8c)

Wszystkim uczestnikom gratuluję wysokich wyników i zachęcam do udziału w kolejnych konkursach.

Małgorzata Śliwka

 

DZIEŃ ROTACJI ZIEMI

8 stycznia doceniamy fenomen obrotu Ziemi wokół własnej osi. Właśnie tego dnia przypada Dzień Rotacji Ziemi, zwraca uwagę na astrofizyczne mechanizmy funkcjonowania naszej planety. Każdy z nas powinien znać chociaż podstawy astrofizyki i mieć świadomość jak Ziemia porusza się względem Księżyca oraz innych planet. Najlepiej znaną konsekwencją ruchu obrotowego Ziemi jest następstwo dnia i nocy. W trakcie każdego obrotu Ziemi wokół własnej osi, w tym samym momencie część powierzchni naszej planety zwrócona jest ku Słońcu – wówczas na tym obszarze panuje dzień. Inna część jest w tej samej chwili odwrócona od Słońca – wówczas na tym obszarze panuje noc.

Leon Foucault, francuski fizyk, który w 1851 roku zaprezentował swoje słynne wahadło, reprezentujące drogę rotacji Ziemi. Zmieniając płaszczyznę wahania, dowodziło ono wirowania Ziemi wokół własnej osi. Wahadła Facaulta są eksponowane w muzeach na całym świecie. W Polsce najdłuższe wahadło znajduje się w krakowskim Kościele Piotra i Pawła. Demonstracje odbywają się w każdy czwartek.

Konsekwencje ruchu obrotowego Ziemi:

Wynikające bezpośrednio z ruchu:

* pozorny ruch gwiazd po sklepieniu niebieskim,

* zamiana dni i nocy i związana z tym rachuba oraz możliwość pomiaru czasu,

* obrót płaszczyzny wahań wahadła Foucaulta. 

Wynikające z siły odśrodkowej:

* spłaszczenie Ziemi na biegunach, które wynosi ok. 21 km,

* zmniejszenie siły ciążenia na równiku. 

Wynikające z siły Coriolisa:

* odchylenie kierunku poruszania się ciał (w prawo na półkuli północnej i w lewo na półkuli południowej), 

* odchylenie ciał swobodnie spadających na wschód,  

* wirowanie mas powietrza wokół niżów i wyżów barycznych oraz strefy stałych wiatrów (pasatów). 

 

!!! CIEKAWOSTKI !!!

* Rzeczywisty czas obrotu Ziemi wokół własnej osi to 23 h 56 min 4 s.

* Na równiku prędkość liniowa wywołana obrotem Ziemi wynosi około 1674 km/h, zmniejsza się ona w miarę oddalania się od równika i na biegunach wynosi 0 km/godz.

* W dniach 23.03 i 23.09 na całej Ziemi dzień jest równy nocy. Zjawisko to nazywane jest równonocą wiosenną (23.03) lub jesienną (23.09).

* Kierunek obrotu Ziemi: z zachodu na wschód.

* Gwiazdy na niebie nie pojawiają się tylko w nocy. Są one tam przez całą dobę, ale przez intensywne światło słoneczne nie są widoczne.

* W okolicach biegunów znajdują się obszary, na których przez pewien czas Słońce w ogóle nie wschodzi, czyli panuje tam noc polarna. Później z kolei Słońce przez pewien czas nie zachodzi. Okres taki to dzień polarny. Na kołach podbiegunowych noc polarna i dzień polarny trwają 24 godziny, na samych biegunach – 6 miesięcy.

 

Się kręci!

 

Rotating earth maxi.gif
Autorstwa Zaqwerdx - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17306152 

 

ŚWIATOWY DZIEŃ GLEBY

ŚWIATOWY DZIEŃ GLEBY

5 grudnia przypada Światowy Dzień Gleby. Tegoroczne hasło to:

Powstrzymać zasolenie gleb, zwiększyć produkcyjność gleb.

 

W 2013 roku podczas 68. posiedzenia plenarnego Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję ustanawiającą 5 grudnia Światowym Dniem Gleby. Jest to dzień szczególny, w którym rządy, organizacje rządowe, społeczności poszczególnych krajów oraz każdy z nas powinien zastanowić się nad świadomym zaangażowaniem się w poprawę stanu gleb.

Pamiętajmy, że jakość i stan gleby ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, prawidłowego funkcjonowania ekosystemów oraz dobrobytu człowieka. Gleba jest zasobem nieodnawialnym, a przyszłość ludzkości w bardzo dużym stopniu zależy od stanu gleb. Dlatego naszym obowiązkiem i powinnością w stosunku do przyszłych pokoleń jest utrzymywanie jak najlepszych „relacji człowieka z glebą".

,,Z glebą łączy nas wszystko. Żyjemy dla niej i z niej"

Sławomir Miklaszewski

Funkcje gleby to korzyści, jakie dostarcza człowiekowi i innym organizmom żywym.

Oto jej główne funkcje wg FAO - (ang. Food and Agriculture Organization of the United Nations) Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa

1. Dostarczanie żywności, włókien i paliw.

2. Sekwestracja dwutlenku węgla.

3. Regulacja klimatu.

4. Oczyszczanie wody oraz redukowanie zanieczyszczeń.

5. Obieg pierwiastków, składników pokarmowych.

6. Siedlisko (środowisko) życia organizmów żywych.

7. Źródło farmaceutyków i zasobów genowych.

8. Fundament pod budowle, budynki, drogi itp.

9. Dostarczanie materiałów konstrukcyjnych, budowlanych.

10. Dziedzictwo kulturowe, historyczne (archeologia).

 

 Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) informuje, że:

  • gleba stanowi żywy zasób środowiska przyrodniczego, w którym znajduje się ponad 25% różnorodności biologicznej naszej planety,
  • aż 90% organizmów żywych żyje lub spędziło część swojego cyklu życiowego w glebie, z czego znamy tylko 1% różnorodności tego ukrytego świata,
  • organizmy glebowe pracują w skoordynowanym wysiłku 365 dni w roku, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, aby podtrzymać życie na Ziemi,
  • różnorodność biologiczna jest podstawowym składnikiem zdrowia gleby, a zdrowe gleby są urodzajne i zapewniają dostateczną ilość żywności, ponieważ 95% naszej żywności pochodzi z gleby,
  • organizmy glebowe uczestniczą w magazynowaniu węgla i ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych z gleby,
  • różnorodność biologiczna, poprzez rozkład zanieczyszczeń, przyczynia się do rekultywacji gleb zanieczyszczonych,
  • gleby to ogromne, żywotne apteki, ponieważ prawie wszystkie antybiotyki, które zażywamy, aby zwalczać infekcje, zostały wyprodukowane przy użyciu mikroorganizmów glebowych.
  • gleba jest jednym z najważniejszych komponentów naturalnych ekosystemów lądowych,
  • stwarza warunki dla rozwoju roślin, pełni funkcję regulatora gospodarki wodnej w krajobrazie, uczestniczy w obiegu materii i przepływie energii w ekosystemie,
  • gleba jest filtrem dla środowiska,
  • zatrzymuje i transformuje zanieczyszczenia naturalne i antropogeniczne,
  • gleba jest zasobem nieodnawialnym, raz zniszczona, nie odnowi się samoczynnie w przeciągu jednego lub nawet kilku pokoleń.

 

Ciekawe....

1. 25% typowej gleby zajmuje woda, 25% gazy, 45% substancje mineralne i 5% materia organiczna.

2. W jednym gramie gleby może być nawet 5000 różnych bakterii.

3. 10% dwutlenku węgla na ziemi zmagazynowane jest w glebie.

4. Potrzeba ponad 500 lat, aby uformował się 1 cm warstwy wierzchniej gleby.

5. W glebie żyje 1/4 wszystkich organizmów na Ziemi.

Degradacja gleb

 

 

Przyczyn degradacji gleb jest wiele i często nakładają się na siebie.

 

 

 

 

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO

OTO WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU GEOGRAFICZNEGO DLA KLAS 5-6

"PALCEM PO MAPIE - AFRYKA"

I miejsce - Oliwier Z. klasa 6c
II miejsce - Jakub M. klasa 5d
III miejsce - Zofia L. klasa 6a

Gratuluję zwycięzcom i wszystkim uczestnikom oraz zapraszam do udziału w kolejnych konkursach.

Małgorzata Śliwka

 

Podkategorie