Present Continuous

Co tu znajdziecie:    

                                

I. Kiedy używamy czasu Present Continuous.

II. Jak go tworzymy.

III. Zasady pisowni. 

 

I. Użycie czasu Present Continuous

Czasu Present Continuous używamy do wyrażania:

- czynności, które mają miejsce w danej chwili, gdy o nich mówimy, często z użyciem wyrażeń:

now - teraz

at the moment - w tej chwili

at present - obecnie

 

I am doing my homework now. / Teraz odrabiam zadanie.

He is listening to music now. / On teraz słucha muzyki.

They are watching TV now. / Oni teraz oglądają telewizję.

 

- zaplanowanych i pewnych czynności przyszłych, zwykle dotyczących niedalekiej przyszłości:

I am playing football today after school. / Dzisiaj po szkole gram w piłkę. 

Ann is visiting her aunt tomorrow. / Ania odwiedza jutro swoją ciocię. 

Tom is arriving at 10 p.m. / Tom przyjeżdża o 10 wieczorem.

 

- czynności wykonywanych tymczasowo, często z wyrażeniami: today, this week, this month, this year, etc.:

I am not feeling well today. / Dzisiaj nie czuję się dobrze. 

He is going to school by bus this week. / W tym tygodniu on jeździ do szkoły autobusem. 

This month, they are training football with Tom because their coach is ill. / W tym miesiącu trenują piłkę z Tomem ponieważ ich trener jest chory.

 

- czynności, które odbywają się teraz, przy czym "teraz" ma szersze znaczenie: 

 I am building a new house. / Buduję nowy dom. (nie w tym momencie, ale ogólnie jestem w trakcie budowy)

He is studying French. / On uczy się francuskiego. (nie w tym momencie, ale ogólnie) 

I can't lend you this book because I am reading it. / Nie mogę pożyczyć ci książki ponieważ właśnie ją czytam. (nie teraz, ale ogólnie) 

 

- zmian, postępu i rozwoju występujących w sposób ciągły:

Prices are rising at present. / Obecnie ceny stale rosną. 

It is getting colder and colder. / Robi się coraz zimniej. 

My English is improving. / Mój angielski poprawia się.

More and more people are giving up smoking. / Coraz więcej ludzi rzuca palenie.

 

- irytacji, często ze słowem always:

You are always listening to the same song! / Ciągle słuchasz tej samej piosenki!

She is always complaining about my snoring. / Ona zawsze narzeka na moje chrapanie!

Your children are always shouting at my windows! / Wasze dzieci ciągle wrzeszczą pod moimi oknami!

 

 

II. BUDOWA:  

 Czas Present Continuous tworzymy za pomocą czasownika pomocniczego (posiłkowego) "to be" oraz czasownika głównego z końcówką -ing.

- zdania twierdzące:

 

 

Podmiot / osoba

 

Czasownik „to be”

 

Czasownik główny

+ ing

 

Reszta zdania

 

Tłumaczenie

 

 

I

 

am

 

watching

 

TV now.

 

Teraz oglądam telewizję.

 

 

You

 

are

 

reading

 

about the present continuous tense.

 

Właśnie czytasz o czasie Present Continuous.

 

He / she

 

is

 

making

 

dinner at the moment.

 

W tej chwili on / ona gotuje obiad.

 

 

The dog

 

is

 

playing

 

with a ball.

 

Pies bawi się piłką.

 

 

We

 

are

 

resting

 

in the garden now.

 

Właśnie odpoczywamy w ogrodzie.

 

They

 

are

 

flying

 

to London now.

 

Właśnie lecą do Londynu.

 

 

- zdania przeczące:

 

 

Podmiot / osoba

 

Czasownik 

"to be" + not

 

Czasownik główny

+ ing

 

 

Reszta zdania

 

Tłumaczenie

 

I

 

am not

 

looking

 

at you now.

 

Nie patrzę teraz na ciebie.

 

 

You

 

aren't

 

listening

 

to me!

 

Nie słuchasz mnie!

 

 

Tom

 

isn't

 

talking

 

to Jessica now.

 

Tom nie rozmawia teraz z Jessicą.

 

 

Mum

 

isn't 

 

ironing

 

now.

 

Mama teraz nie prasuje.

 

 

The cat

 

isn't

 

sleeping

 

now.

 

Kot nie śpi teraz.

 

 

We

 

aren't

 

doing

 

shopping at the moment.

 

W tej chwili nie robimy zakupów.

 

 

You

 

aren't

 

reading

 

about the present simple tense now.

 

Teraz nie czytacie o czasie Present Simple.

 

They

 

aren't

 

washing

 

their dog now.

 

Oni nie kąpią teraz swojego psa.

 

 

Formy skrócone w przeczeniach tworzymy na 3 sposoby (wyjątek 1 os. l. poj.):

 

I am not = I'm not 

You are not = You're not = You aren't

He is not = He's not = He isn't

She is not = She's not = She isn't

We are not = We're not = We aren't

You are not = You're not = You aren't

They are not = They're not = They aren't

 

- zdania pytające:

 

 

Czasownik „to be”

 

Podmiot / osoba

 

Czasownik główny

+ ing

 

Reszta zdania

 

Tłumaczenie

 

Am

 

I

 

 working 

 

on my project now?

 

Czy ja teraz pracuję nad projektem? 

 

Are

 

you

 

reading

 

a book at the moment?

 

Czy w tym momencie czytasz księżkę?

 

Is

 

he

 

working

 

now?

 

Czy on teraz pracuje?

 

 

Is

 

she

 

watering

 

plants now?

 

Czy ona teraz podlewa kwiaty?

 

 

Is

 

the tiger

 

eating

 

now?

 

Czy ten tygrys teraz je?

 

 

Are

 

we

 

running

 

now?

 

Czy my teraz biegamy?

 

 

Are

 

you

 

checking

 

our tests now?

 

Czy teraz sprawdzacie nasze testy?

 

Are

 

they

 

kissing

 

now?

 

Czy oni się teraz całują?

 

 

Na tak zadane pytania odpowiadamy krótko:

 

 

Liczba pojedyncza

 

Liczba mnoga

 

 

Odpowiedzi twierdzące

 

Odpowiedzi przeczące

 

Odpowiedzi twierdzące

 

Odpowiedzi przeczące

 

 

Yes, I am

 

No, I am not

 

Yes, we are

 

No, we aren't

 

 

Yes, I am

 

No, I am not

 

Yes, you are

 

No, you aren't

 

 

Yes, he / she / it is

 

No, he / she / it isn't

 

Yes, they are

 

No, the aren't

 

UWAGA!

Gdy KTOŚ pyta czy TY coś robisz, odpowiadamy JA robię lub JA nie robię:

A: Are you listening to music now?  

B: Yes, I am     lub     No, I am not.

 

 - zdania pytające szczegółowe:

  • Zdania takie tworzy się za pomocą zaimków pytających:

 

who - kto, kogo, z kim

what - co

when - gdzie

why - dlaczego

 

  • Zaimki te stawiamy na początku zdania, natomiast resztę tworzy się tak, jak zwykłe zdania pytające. Oto kilka przykładów:

 

1. Who is crying so laudly. / Kto płacze tak głośno?

2. Who are you going to? / Do kogo idziesz?

3. Who are you talking to? / Z kim rozmawiasz?

4. What is William doing? / Co robi William?

5. Where are they running? / Gdzie oni biegają?

6. Why are you sitting here? / Dlaczego tu siedzisz?

 

  • Na tak zadane pytania odpowiadamy pełnym zdaniem. Oto przykładowe odpowiedzi:

 

Ad 1. Our neighbours' daughter. / Córka naszych sąsiadów.

Ad 2. I'm going to my uncle. / Idę do mojego wuja.

Ad 3. I'm talking to my classmate. / Rozmawiam z kolegą z klasy.

Ad 4. William is trying to fix his bike. / William próbuje naprawić swój rower.

Ad 5. They are running in the nearby park. / Biegają w pobliskim parku. 

Ad 6. I am waiting for my wife. / Czekam na żonę.

 

III. Zasady pisowni:

Podczas tworzenia czasu Present Continous musicie pamiętać o zmianach w pisowni! Oto one:

  • gdy czasownik jednosylabowy zakończony jest jedną spółgłoską poprzedzoną jedną samogłoską, to spółgłoskę tę podwajamy:

put - putting

swim - swimming

get - getting

run - running

  • podobnie dzieje się w czasownikach wielosylabowych, o ile akcent pada na ostatnią sylabę oraz zakończonych na -l :

prefer /pri'fε:(r)/- preferring 

forget /fε:'get/ - forgetting

travel - travelling

(uwaga! AmE: travel - traveling)

 

  • jeżeli czasownik zakończony jest na -e, to -e odrzucamy:

change - changing

have - having

make - making

stare - staring

 

uwaga na wyjątki: 

be - being

see - seeing

dye - dyeing

agree - agreeing

 

PROSTE, PRAWDA?