Present Continuous
Co tu znajdziecie:
I. Kiedy używamy czasu Present Continuous.
II. Jak go tworzymy.
III. Zasady pisowni.
I. Użycie czasu Present Continuous
Czasu Present Continuous używamy do wyrażania:
- czynności, które mają miejsce w danej chwili, gdy o nich mówimy, często z użyciem wyrażeń:
now - teraz
at the moment - w tej chwili
at present - obecnie
I am doing my homework now. / Teraz odrabiam zadanie.
He is listening to music now. / On teraz słucha muzyki.
They are watching TV now. / Oni teraz oglądają telewizję.
- zaplanowanych i pewnych czynności przyszłych, zwykle dotyczących niedalekiej przyszłości:
I am playing football today after school. / Dzisiaj po szkole gram w piłkę.
Ann is visiting her aunt tomorrow. / Ania odwiedza jutro swoją ciocię.
Tom is arriving at 10 p.m. / Tom przyjeżdża o 10 wieczorem.
- czynności wykonywanych tymczasowo, często z wyrażeniami: today, this week, this month, this year, etc.:
I am not feeling well today. / Dzisiaj nie czuję się dobrze.
He is going to school by bus this week. / W tym tygodniu on jeździ do szkoły autobusem.
This month, they are training football with Tom because their coach is ill. / W tym miesiącu trenują piłkę z Tomem ponieważ ich trener jest chory.
- czynności, które odbywają się teraz, przy czym "teraz" ma szersze znaczenie:
I am building a new house. / Buduję nowy dom. (nie w tym momencie, ale ogólnie jestem w trakcie budowy)
He is studying French. / On uczy się francuskiego. (nie w tym momencie, ale ogólnie)
I can't lend you this book because I am reading it. / Nie mogę pożyczyć ci książki ponieważ właśnie ją czytam. (nie teraz, ale ogólnie)
- zmian, postępu i rozwoju występujących w sposób ciągły:
Prices are rising at present. / Obecnie ceny stale rosną.
It is getting colder and colder. / Robi się coraz zimniej.
My English is improving. / Mój angielski poprawia się.
More and more people are giving up smoking. / Coraz więcej ludzi rzuca palenie.
- irytacji, często ze słowem always:
You are always listening to the same song! / Ciągle słuchasz tej samej piosenki!
She is always complaining about my snoring. / Ona zawsze narzeka na moje chrapanie!
Your children are always shouting at my windows! / Wasze dzieci ciągle wrzeszczą pod moimi oknami!
II. BUDOWA:
Czas Present Continuous tworzymy za pomocą czasownika pomocniczego (posiłkowego) "to be" oraz czasownika głównego z końcówką -ing.
- zdania twierdzące:
Podmiot / osoba |
Czasownik „to be” |
Czasownik główny + ing |
Reszta zdania |
Tłumaczenie
|
I |
am |
watching |
TV now. |
Teraz oglądam telewizję.
|
You |
are |
reading |
about the present continuous tense. |
Właśnie czytasz o czasie Present Continuous. |
He / she |
is |
making |
dinner at the moment. |
W tej chwili on / ona gotuje obiad.
|
The dog |
is |
playing |
with a ball. |
Pies bawi się piłką.
|
We |
are |
resting |
in the garden now. |
Właśnie odpoczywamy w ogrodzie. |
They |
are |
flying |
to London now. |
Właśnie lecą do Londynu.
|
- zdania przeczące:
Podmiot / osoba |
Czasownik "to be" + not |
Czasownik główny + ing
|
Reszta zdania |
Tłumaczenie |
I |
am not |
looking |
at you now. |
Nie patrzę teraz na ciebie.
|
You |
aren't |
listening |
to me! |
Nie słuchasz mnie!
|
Tom |
isn't |
talking |
to Jessica now. |
Tom nie rozmawia teraz z Jessicą.
|
Mum |
isn't |
ironing |
now. |
Mama teraz nie prasuje.
|
The cat |
isn't |
sleeping |
now. |
Kot nie śpi teraz.
|
We |
aren't |
doing |
shopping at the moment. |
W tej chwili nie robimy zakupów.
|
You |
aren't |
reading |
about the present simple tense now. |
Teraz nie czytacie o czasie Present Simple. |
They |
aren't |
washing |
their dog now. |
Oni nie kąpią teraz swojego psa.
|
Formy skrócone w przeczeniach tworzymy na 3 sposoby (wyjątek 1 os. l. poj.):
I am not = I'm not
You are not = You're not = You aren't
He is not = He's not = He isn't
She is not = She's not = She isn't
We are not = We're not = We aren't
You are not = You're not = You aren't
They are not = They're not = They aren't
- zdania pytające:
Czasownik „to be” |
Podmiot / osoba |
Czasownik główny + ing |
Reszta zdania |
Tłumaczenie |
Am |
I |
working |
on my project now? |
Czy ja teraz pracuję nad projektem? |
Are |
you |
reading |
a book at the moment? |
Czy w tym momencie czytasz księżkę? |
Is |
he |
working |
now? |
Czy on teraz pracuje?
|
Is |
she |
watering |
plants now? |
Czy ona teraz podlewa kwiaty?
|
Is |
the tiger |
eating |
now? |
Czy ten tygrys teraz je?
|
Are |
we |
running |
now? |
Czy my teraz biegamy?
|
Are |
you |
checking |
our tests now? |
Czy teraz sprawdzacie nasze testy? |
Are |
they |
kissing |
now? |
Czy oni się teraz całują?
|
Na tak zadane pytania odpowiadamy krótko:
Liczba pojedyncza |
Liczba mnoga
|
||
Odpowiedzi twierdzące |
Odpowiedzi przeczące |
Odpowiedzi twierdzące |
Odpowiedzi przeczące
|
Yes, I am |
No, I am not |
Yes, we are |
No, we aren't
|
Yes, I am |
No, I am not |
Yes, you are |
No, you aren't
|
Yes, he / she / it is |
No, he / she / it isn't |
Yes, they are |
No, the aren't
|
UWAGA!
Gdy KTOŚ pyta czy TY coś robisz, odpowiadamy JA robię lub JA nie robię:
A: Are you listening to music now?
B: Yes, I am lub No, I am not.
- zdania pytające szczegółowe:
- Zdania takie tworzy się za pomocą zaimków pytających:
who - kto, kogo, z kim
what - co
when - gdzie
why - dlaczego
- Zaimki te stawiamy na początku zdania, natomiast resztę tworzy się tak, jak zwykłe zdania pytające. Oto kilka przykładów:
1. Who is crying so laudly. / Kto płacze tak głośno?
2. Who are you going to? / Do kogo idziesz?
3. Who are you talking to? / Z kim rozmawiasz?
4. What is William doing? / Co robi William?
5. Where are they running? / Gdzie oni biegają?
6. Why are you sitting here? / Dlaczego tu siedzisz?
- Na tak zadane pytania odpowiadamy pełnym zdaniem. Oto przykładowe odpowiedzi:
Ad 1. Our neighbours' daughter. / Córka naszych sąsiadów.
Ad 2. I'm going to my uncle. / Idę do mojego wuja.
Ad 3. I'm talking to my classmate. / Rozmawiam z kolegą z klasy.
Ad 4. William is trying to fix his bike. / William próbuje naprawić swój rower.
Ad 5. They are running in the nearby park. / Biegają w pobliskim parku.
Ad 6. I am waiting for my wife. / Czekam na żonę.
III. Zasady pisowni:
Podczas tworzenia czasu Present Continous musicie pamiętać o zmianach w pisowni! Oto one:
- gdy czasownik jednosylabowy zakończony jest jedną spółgłoską poprzedzoną jedną samogłoską, to spółgłoskę tę podwajamy:
put - putting
swim - swimming
get - getting
run - running
- podobnie dzieje się w czasownikach wielosylabowych, o ile akcent pada na ostatnią sylabę oraz zakończonych na -l :
prefer /pri'fε:(r)/- preferring
forget /fε:'get/ - forgetting
travel - travelling
(uwaga! AmE: travel - traveling)
- jeżeli czasownik zakończony jest na -e, to -e odrzucamy:
change - changing
have - having
make - making
stare - staring
uwaga na wyjątki:
be - being
see - seeing
dye - dyeing
agree - agreeing
PROSTE, PRAWDA?