Przymiotniki

Co tu znajdziecie:

 

I. Stopniowanie przymiotników.

II. Tworzenie przymiotników o przeciwstawnym znaczeniu.

III. Użycie przymiotników w porównaniach.

IV. Miejsce przymiotników w zdaniu.

V. Kolejność przymiotników.

 

 

No to zaczynamy...

 

I. Stopniowanie przymiotników

 1. Przymiotniki jednosylabowe i niektóre dwusylabowe zakończone na -y, -er, -le, -ow.

 

 

Stopień równy

 

Stopień wyższy

dodajemy -er

 

Stopień najwyższy

dodajemy -est

 

 

 

 

 

 

Przymiotniki jednosylabowe

 

small / mały

 

 

smaller

 

the smallest

 

 

tall / wysoki

 

taller

 

the tallest

 

 

long / długi

 

longer

 

the longest

 

 

old / stary

 

older

 

the oldest

 

 

Przymiotniki zakończone na spółgłoskę, poprzedzoną jedną samogłoską), w których akcent pada na ostatnią sylabę.

ostatnią spółgłoskę podwajamy

 

big / duży

 

bigger

 

the biggest

 

 

thin / chudy

 

thinner

 

the thinnest

 

 

hot / gorący

 

hotter

 

the hottest

 

 

 

 

Przymiotniki zakończone na -e

 

dodajemy tylko -r lub

-st

 

safe / bezpieczny

 

safer

 

the safest

 

 

nice / miły

 

nicer

 

the nicest

 

 

simple / prosty

 

simpler

 

the simplest

 

 

 

 

 

 

 Przymiotniki dwusylabowe zakończone na -y, -er, -le, -ow

 

 

Przymiotniki zakończone na -y

-y zamieniamy na i

 

 

 

happy / szczęśliwy

 

happier

 

the happiest

 

 

busy / zajęty

 

busier

 

the busiest

 

 

lazy / leniwy

 

lazier

 

the laziest

 

 

gentle

 

gentler

 

the gentlest

 

 

narrow

 

narrower

 

the narrowest

 

 

Przykłady zdań:

My brother is taller than my father. / Mój brat jest wyższy od mojego ojca. 

Mrs Clark is older than Mr Clark. / Pani Clark jest starsza od pana Clarka.

London is bigger than Katowice. / Londyn jest większy od Katowic.

It is safer to keep money in a bank. / Bezpieczniej jest trzymać pieniądze w banku.

I am the laziest person in my family. / Jestem najbardziej leniwą osobą w mojej rodzinie. 

 

2. Przymiotniki wielosylabowe i dwusylabowe zakończone na: -ful, -ed, -ing, -ish, -ous.

 

 

 

Stopień równy

 

Stopień wyższy

dodajemy more

 

Stopień najwyższy

dodajemy the most

 

 

 

 

 

 

 

Przymiotniki dwusylabowe     zakończone na:  

 -ful, -ed, -ing, - ish, ous.

 

helpful / pomocny

 

more helpful

 

the most helpful

 

 

tired / zmęczony

 

more tired

 

the most tired

 

 

boring / nudny

 

more boring

 

the most boring

 

 

foolish / głupi

 

more foolish

 

the most foolish

 

 

famous / znany

 

more famous

 

the most famous

 

 

 

 

Przymiotniki wielosylabowe

 

intelligent / inteligentny

 

more intelligent

 

the most intelligent

 

 

attractive / atrakcyjny

 

more attractive

 

the most attractive

 

 

popular / popularny

 

more popular

 

the most popular

 

 

Przykłady zdań:

Ann is more popular than Kate. / Ania jest popularniejsza od Kasi. 

This is the most boring film I have ever seen. / To jest najnudniejszy film, jaki kiedykolwiek widziałam. 

Some snakes are more poisonous than other snakes. / Niektóre węże są bardziej jadowite od innych węży. 

Jessica is the most attractive girl in our class. / Jessica jest najbardziej atrakcyjną dziewczyną w naszej klasie.

This is the most economical car. / To jest najbardziej ekonomiczne auto.

Golden Bridge is one of the most famous bridges in the world. Golden Bridge jest jednym z najbardziej znanych mostów na świecie.  

 

UWAGA!

W języku angielskim o liczbie sylab decyduje WYMOWA danego przymiotnika, a nie jego pisownia!

 

A oto kilka innych przymiotników dwusylabowych, które stopniujemy z użyciem  more i the most:

 

bored 

znudzony

crowded

zatłoczony

curious

ciekawski

dreadful

straszny, okropny

frequent

częsty, rozpowszechniony

patient

cierpliwy

modern

nowoczesny

serious

poważny

unkind

niegrzeczny, nieuprzejmy

useful

użyteczny, przydatny

 grateful

wdzięczny

anxious

niespokojny, niepokojący 

 

3. Przymiotniki nieregularne:

 

 

Stopień równy

 

Stopień wyższy

 

 

Stopień najwyższy

 

 

 

 

 

 

 

 

Przymiotniki nieregularne

 

good / dobry

 

better

 

the best

 

 

bad / zły

 

worse

 

the worst

 

 

much / many / dużo

 

more

 

the most

 

 

little / mało

 

less

 

the least

 

 

far / daleki

     (odległość w czasie i przestrzeni)

 

further

 

the furthest

 

 

far / daleki

      (tylko odległość w prestrzeni)

 

farther

 

the farthest

 

 

UWAGA!

Przymiotnik old może być stopniowany na dwa sposoby w zależności od znaczenia:

old - older - the oldest (odnosi się do ludzi, zwierząt i przedmiotów)

old - elder - the eldest (gdy mówimy o starszeństwie w rodzinie lub starszeństwie rangi)

My elder sister is a doctor. / Moja starsza siostra jest lekarzem.

Bruno is the eldest son in the family. / Bruno jest najstarszym synem w rodzinie.

Nell's boyfriend is an elder officer in the army. / Chłopak Nell jest starszym (rangą) oficerem w wojsku.

Należy jednak pamiętać, że formy elder nie stosuje się w porównaniach, a więc ze spójnikiem than. W takich przypadkach ZAWSZE stosuje się formę older

dobrze: I am older than my sister.

   źle:     I am elder than my sister. 

 

 

UWAGA!

 

W języku angielskim istnieją przymiotniki, które można stropniować na dwa sposoby, oto przykłady:

 

clever cleverer cleverest
clever more clever most clever
gentle gentler gentlest
gentle more gentle most gentle
friendly friendlier friendliest
friendly more friendly most friendly
quiet quieter quietest
quiet more quiet most quiet
simple simpler simplest
simple more simple most simple

 

 

II. Tworzenie przymiotników o przeciwstawnym znaczeniu. 

Najczęściej stosowane przedrostki, które zazwyczaj odpowiadają polskiemu nie-.     Oto kilka przykładów: 

 

dis-

in-

im-

ir-

un-

 dishonest

nieuczciwy

 incomplete

niedokokonczony

immature

niedojrzały

 irrational

nieracjonalny

 unable

niezdolny, nieudolny

 disobedient

nieposłuszny

 incorrect

niepoprawny, błędny

immortal

nieśmiertelny

 irregular

nieregularny

 unarmed

mieuzbrojony

 disgraceful

haniebny, niecny

 incredible

niewiarygodny

impatient

niecierpliwy

 irreligious

bezbożny

 unattractive

nieatrakcyjny

 disordered

niezorganizowany

 independent

niezależny

impolite

niegrzeczny

 irreplaceable

niezastąpiony

unchanging

niezmienny, stały 

 displaceable

przenośny

 inexpensive

niedrogi

impossible

niemożliwy

 irresponsible

nieodpowiedzialny

 uncompleted

niedokończony

 disregardful

lekceważący

 informal

nieformalny

impractical

niepraktyczny

 irresponsive

niewzruszony

 uneven

nierówny, wyboisty

 distrustful

nieufny, podejrzliwy

 invisible

niewidzialny

improper

niewłaściwy

 irritable

drażliwy, nerwowy

 unfair

niesprawiedliwy

 

 

 

 

III. Użycie przymiotników w porównaniach.

 

1. Użycie so:

so - tak

Przysłówek ten zazwyczaj występuje przed przymiotnikami:

She is so happy that she smiles at everyone. / Ona jest tak szczęśliwa, że uśmiecha się do wszystkich. 

Why are you so sad? / Dlaczego jesteś taka smutna?

I haven't known that Maria is so rich. / Nie wiedziałam, że Maria jest tak bogata.

 

2. Użycie such, such a/an:

such - taki, taka, tak

They are such good students. / Oni są takimi dobrymi uczniami. 

It is such awful weather. / To jest tak okropna pogoda. 

It was such a fantastic day. / To był taki fantastyczny dzień. 

My wife is such an honest woman. / Moja żona to taka uczciwa kobieta. 

 

UWAGA!

Samego such używamy, gdy rzeczownik występujący po przymiotniku jest rzeczownikiem niepoliczalnym (weather) lub w liczbie mnogiej (students). 

Natomiast such a/an używamy, gdy rzeczownik występujący po przymiotniku jest rzeczownikiem policzalnym w liczbie pojedynczej (day, woman). 

 

3. Użycie how i what:

How i what służą do tworzenia wyrazeń i zdań wykrzyknikowych.

  • how zwykle stawiamy przed przymiotnikiem, przysłówkim lub całym zdaniem. Zwróćcie uwagę na to, że bezpośrednio po przymiotniku nie ma rzeczownika.

How amazing! / Jakie to wspaniałe!

How amusing! / Jakie to zabawne!

How brave you are! / Jaki jesteś dzielny!

How shocking! / Jakie to szokujace!

  •  what odnosi się do rzeczownika, choć często poprzedzony on jest przymiotnikiem.:

What a beautiful day! / Jaki piękny dzień!

What terrible weather! / Jaka oktopna pogoda!

What a fantastic view! / Jaki fantastyczny widok! 

What a man! / Co za mężczyzna!

5. Użycie too:

too - za, zbyt, zanadto; używa się zazwyczaj przed przymiotnikiem:

You are too young. / Jseteś za młody.

These shoes are too small. / Te buty są za małe.

Japan is too far. / Japonia jest za daleko. 

 

6. Użycie enough:

enough - dosyć, wystarczająco; używa się zazwyczaj po przymiotniku:

This bag is big enough. / Ta torba jest wystarczająco duża.

This flat is comfortable enough. / To mieszkanie jest wystarczająco wygodne. 

You are old enough to tidy your room. / Jesteś na tyle duży, żeby posprzątać swój pokój. 

 

7.  Użycie as ... as ... 

 as ... as ... - tak ... jak ...

Kate is as nice as Juliet. / Kate jest tak miła jak Juliet.

These jeans are as tight as those jeans. / Te dżinsy są tak samo ciasne jak tamte dżinsy.

Your car is as modren as mine. / Twój samochód jest tak nowoczesny jak i mój samochód.

 

8. Użycie not so ... as

not so ... as - nie tak ... jak

The Thames River is not as long as the Nile River. / Tamiza nie jest tak długa jak Nil. 

English is not as difficult as Chinese. / Angielski nie jest tak trudny jak chiński.

Toby is not as handsome as Josh. / Toby nie jest tak przystojny jak Josh. 

 

9. Użycie przedimka the:

Stawiając the przed przymiotnikiem, tworzymy rzeczowniki zbiorcze dotyczące ludzi:

the rich - bogaci                              the poor - biedni

the young - młodzi                         the disabled - niepełnosprawni

the deaf - głusi                               the blind - niewidomi

the old - starzy                               the unemployed - bezrobotni

 

IV. Miejsce przymiotników w zdaniu.

- przymiotniki zazwyczaj stawiamy przez rzeczownikami:

She is a beautiful girl. / Ona jest piękną dziewczyną.

- możliwe jest użycie przymiotnika po czasownikach: be (być), become (stawać się), feel (czuć), look (wyglądać), taste (smakować), seem (wydawać się), smell (czuć węchem), sound (brzmieć). 

This dress is old-fashioned. / Ta sukienka jest staromodna.

He became rich when he was fifty. / On stał sie bogaty, gdy miał 50 lat. 

I feel good. / Czuję się świetnie. 

You look ill. / Wyglądasz na chorego.

This soup tastes delicious. / Zupa smakuje wyśmienicie. 

He seems honest. / Wygląda na uczciwego. 

It smells fantastic! / To pachnie fantastycznie!

Their new album sounds horrible. / Ich nowy album brzmi okropnie.

 

V. Kolejność przymiotników:

 

 

 

opinia

 

wielkość

 

wiek

 

kształt

 

kolor

 

pocho-

dzenie

 

materiał

 

przezna-czenie

 

rzeczownik

 

a

 

beautiful

 

small

 

old

 

square

 

brown

 

Italian

 

wooden

 

coffee

 

table

 

 

an

 

 

 

ancient

 

 

white

 

Chinese

 

 

tea

 

cup

 

 

a

 

fantastic

 

 

 

modern

 

 

red

 

Korean

 

 

 

car

 

 

a

 

nice

 

short

 

 

 

black

 

 

silk

 

evening

 

dress