Gospodarka morska

Gospodarka morska ma duże znaczenie dla Polski gdyż umożliwia rozwój handlu z krajami z całego świata oraz rozwój przemysłu stoczniowego, rybołówstwa i turystyki.
1. W strukturze przeładunków polskich portów dominują towary masowe i drobnicowe. Największe porty handlowe:
• Gdańsk (największy) – ropa naftowa, węgiel, siarka, drewno, zboże;
• Gdynia (ładunki drobnicowe) – np.: samochody, kontenery;
• Świnoujście i Szczecin – ładunki masowe transportowane luzem w ładowniach: węgiel, chemikalia, ruda żelaza;
• W Świnoujściu w 2015 roku oddano do użytku gazoport do przeładunku skroplonego gazu LPG.
2. Ruch pasażerski odbywa się przede wszystkim w portach w Świnoujściu (największy), Gdyni i Gdańsku. Obsługują one głównie połączenia promowe pasażersko-samochodowe ze Szwecją i Danią.
3. W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój przemysłu stoczniowego. Jest to zasługa głównie prywatnych małych i średnich stoczni. Polskie stocznie specjalizują się głównie w:
• budowie specjalistycznych statków (np. promów),
• budowie jachtów,
• projektowaniu i tworzeniu nowoczesnego wyposażenia statków,
• remontowaniu statków i platform wiertniczych
4. Ok 72% ryb na polskim rynku pochodzi z łowisk na Morzu Bałtyckim. Są to głownie: szproty, ostroboki, śledzie i dorsze. Pozostałe 28% pochodzi z łowisk na Oceanie Atlantyckim i innych akwenach morskich.
5. Prywatyzacja i dostęp do środków z UE wpływa pozytywnie na gospodarkę morską Polski. Inwestycje i rozwój portów morskich pozwalają na współpracę w ramach usług przeładunkowo-transportowych z takimi krajami jak Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, Rosja, kraje skandynawskie i Chiny.